Josef Danda, další autoři: Vladimír Kopecký - hodiny na pylonu, Benjamin Hejlek , František Burant skleněné výplně zábradlí + dekorativní skleněné výplně mezi dveřmi hlavního vchodu,
1962 - 1964
U Nádraží, Ostrava - Vítkovice
Foto: Simon Weigert
Text: Simon Weigert
Budova nádraží byla postavena podle projektu významného československého architekta Josefa Dandy. Zahájení provozu se uskutečnilo 26.května 1967. V té době ještě nebyl interiér výpravní haly ještě osázen všemi uměleckými prvky. Ty přibývaly až v počátečních letech, již za plného provozu nádraží. Ve své době se jednalo o nejmodernější vlakové nádraží v tehdejším Československu. Výpravní budova je typickou ukázkou tzv. bruselského stylu. Mezi významné umělecké prvky haly patří samotný strop včetně zajímavě řešeného osvětlení výpravní haly, kdy hlavní zdroj osvětlení tvoří zářivkové pásy včleněné do pilovitého stropu haly. Světelný pás byl použit i pro nasvícení umělecky ztvárněného zábradlí kolem galerie. Monumentálním prvkem haly je i žardiniéra pro pěstování květin s fontánkou a hodinami od Vladimíra Kopeckého umístěná na vrcholu schodišťového bloku a dále ztvárnění skleněných výplní zábradlí. Uprostřed nádražní haly stál kdysi designový prvek z ocele, vysoký kovový pylon neznámého autora. Při vstupu do haly pak cestující vítaly dekorativní skleněné výplně dveří hlavního vchodu. Přednádražní část byla v minulosti řešena jako rozlehlý park, v němž byly vysazeny různorodé dřeviny a rozsáhlé kvetoucí záhony u kterých byla situována plastika/poutač, pravděpodobně z 60. let 20. stol.